Sunday, 8 January 2012

Perkembangan Artistik Kanak-Kanak


Perkembangan artistik kanak-kanak banyak dipengaruhi oleh persekitaran dan suasana mereka dibesarkan.
Terdapat banyak kajian tentang teori perkembangan artistik di kalangan kanak-kanak.

Teori Perkembangan Artistik oleh Hurwitz dan Day.

Hurwitz dan Day (2001) membahagikan perkembangan artistik kepada 3 peringkat;

Peringkat 1: Peringkat Manipulatif/zaman awal kanak-kanak (2-5 tahun)
Kanak-kanak tidak mempunyai kawalan pada pergerakan tangan.
Lukisan tidak realistik-banyak guna garisan
garisan yang dihasilkan biasanya berulang-ulang.
Boleh melukis rupa
Pada peringkat ini aktiviti melukis lebih kepada kepuasan dan keseronokan
melukis/memegang peralatan melukis adalah mengikut gaya dan cara yang mereka sukai.

Peringkat 2: Membuat Simbol (6-9 Tahun)
Boleh menghasilkan simbol
Kawalan tangan mula seimbang
Persekitaran mempengaruhi lukisan mereka. Biasanya ia suka melukis objek-objek yang hampir dengan diri/pengalaman mereka (cth; rumah, kakak, abang, emak, ayah, bilik tidur dll)
Imej yang penting biasanya dilukis lebih besar (cth; bapa, orang lebih besar daripada latar belakang)
Warna disesuaikan (cth; langit biru, pokok hijau)






Peringkat 3: Pra-Remaja (10-13 Tahun)
Cuba melukis figura dengan saiz yang betul (mengikut kadar banding)
Lukisan lebih rasional-pilih warna yang tepat-ada bayang-bayang-perspektif-lebih realistik.

No comments:

Post a Comment