TEORI
KREATIVITI OLEH VICTOR LOWENFELD
Beliau
di lahir di Linz, Austria pada tahun 1903. Dr. Lowenfeld merupakan lulusan
daripada College of Applied Arts di Vienna dan Academy of Fine Arts dibandar
yang sama. Beliau memperoleh Ijazah Sarjana dalam Pendidikan dari University
of Vienna dan telah bertugas sebagai
seorang guru sekolah menengah. Beliau dilantik menjadi Pengarah Kesenian kepada
Blind Institute. Pada tahun 1938, Lowenfeld telah berhijrah ke England sebelum
kembali ke United States. Beliau bersara pada tahun 1946 selepas berkhidmat
sebagai ‘wartime visual aids consultant’ dalam tentera laut.
Beliau menyertai Hampton Institute di Virginia pada tahun 1939 sebagai pembantu
professor di Industrial Arts dan juga telah berkhidmat sebagai guru seni
diinstitut ini dan dilantik menjadi Pengerusi Art Department. Beliau berhijrah ke The
Pennsylvania State University dan menjawat jawatan sebagai professor Pendidikan
Seni pada tahun 1946. Beliau juga terkenal dengan Visual-Haptic theory in Art Education yang juga merupakan asimilasi daripada
kebudayaan Vienna dan merupakan seorang ketua yang aktif dalam National Art Education Association dan The National Committee dalam Pendidikan
Seni. Beliau meninggal dunia pada tahun 1960.
Teori kreativiti Victor Lowenfeld.
Kreativiti
adalah kebolehan dan kemampuan seseorang menghasilkan sesuatu yang kreatif,
baru dan asli. Terdapat juga yang mentakrifkan kreatif dan kreativiti sebagai
penghasilan sesuatu yang tiada sebelumnya. Victor Lowenfeld (1975) percaya bahawa setiap kanak-kanak dilahirkan
kreatif. Penyataan ini disokong dengan sifat semulajadi kanak-kanak yang gemar
meneroka dan penuh dengan perasaan ingin tahu.
Lowenfeld membangunkan teori Lowenfeld Stages of Artistic Development. Galakan mengembangkan
pemikiran kreatif dikalangan kanak-kanak perlu dilakukan secara berterusan. Beliau
menjelaskan bahawa kreativiti seseorang boleh diukur melalui 4 komponen utama iaitu kelancaran
(fluency), fleksibel (flexibelity), keaslian (originality), kepekaan (sensitiviti).
Pada proses kelancaran,
idea dan pendapat diterjemahkan secara spontan serta pantas. Ia berupaya
menghubungkan dan mengaitkan sesuatu perkara dengan perkara yang lain selain
memikirkan kemungkinan-kemungkinan terhadap idea tersebut atau alternatif
kepada penyediaan masalah. Proses fleksibel pula, ia mula mempamerkan
semangat toleransi. Mampu menyesuaikan
diri dengan pelbagai situasi selain mempunyai keyakinan yang tinggi. Seseorang
yang kreatif berupaya untuk menyesuaikan dirinya dalam pelbagai keadaan dan
situasi selain mempunyai keyakinan optimis. Seterusnya proses keaslian adalah proses
dimana seseorang itu sentiasa mencari idea baru dan asli. Tidak membuat
peniruan daripada mana-mana sumber yang tersedia. Seseorang yang kreatif sering
mengemukakan idea yang asli dan bukan diambil daripada lain-lain sumber. Idea
mereka unik dan menarik tanpa unsur ciplak. Hasil kerja mestilah berdasarkan
cetusan rasa dan sering berbeza daripada biasa. Proses yang terakhir adalah
proses kepekaan yang bermaksud proses mempunyai daya kepekaan yang tinggi
terhadap rakan sebaya, ciptaan dan estetika. Dalam proses ini, ia menggunakan
semua deria pacaindera untuk membuat pengamatan dan merekod butiran yang
diperolehi. Individu perlu mempunyai daya sensitiviti yang tinggi terhadap
keadaan sekeliling termasuk gaya hidup, keperluan, persekitaran dan turut
sensitif menggunakan deria.
Tokoh Kreativiti - Ellis Paul Torrance
Tokoh Ellis Paul Torrance, merupakan
salah seorang daripada penyelidik dan pemikir akademik yang sangat terkenal di
dunia. Berbagai kajian dan teori-teorinya dalam bidang kreativiti masih lagi
segar dan digunakan dalam bidang pendidikan sehingga hari ini. Berdasarkan
kepada penulisan dan kerja-kerja penyelidikannya di dalam bidang kreativiti dan
pendidikan akhirnya beliau telah diiktiraf sebagai Bapa Kreativiti (Father’s Of
Creativity). Beliau juga bertanggungjawab dan berjaya mencipta satu kaedah
penanda aras bagi membolehkan proses pengukuran tahap kreativiti pada seseorang
individu. Instrumen yang telah berjaya beliau bangunkan dan perkenalkan
adalah ‘Torrence Test of Creative Thinking’ (TTOCT). Di samping
membangunkan pengujian dan pengukuran kreativiti beliau juga mencipta serta
memperkenalkan teori kreativiti di dalam proses penjanaan kreativiti seseorang
individu.
Beliau telah mengaris
dan memperkenalkan tujuh perkara utama dalam proses penjanaan kreativiti
individu iaitu dari segi penyoalan
,tujuannya adalah untuk merangsang
pemikiran seseorang pelajar melalui proses penyoalan dalam sesuatu
pembelajaran,ianya adalah sangat penting dan perlu dipraktikkan sepanjang
pembelajaran. Di samping itu, penyoalan juga boleh mengalakkan dan merangsang daya
pemikiran pelajar agar lebih berkesan. Di dalam proses pembelajaran seni
visual, sesi kritikan seni boleh melahirkan dan mewujudkan cetusan pemikiran
kritikal yang baik. Dari segi penemuan adalah
merupakan satu aspek yang penting dalam usaha untuk memberikan galakan dan
ransangan oleh guru kepada pelajar untuk tujuan mengalakkan penemuan-penemuan
yang terkini melalui kajian dan juga penyelidikan. Dalam hal ini pelajar
digalakan mencuba serta melakukan berbagai ekplorasi dan eksperimen bagi
mencari penemuan terkini melalui aktiviti-aktiviti seni visual.
Manakala dari segi
pemerhatian ataupun observasi adalah merujuk kepada penggunaan pelbagai deria
yang terdapat pada manusia. Biasanya apabila kita memperkatakan tentang
pemerhatian, ia berkaitrapat dengan aktiviti-aktiviti dan penghasilan lukisan.
Di dalam proses pendidikan seni visual, proses pemerhatian tidak hanya tertumpu
pada pengamatan sahaja malahan juga merangkumi deria-deria lain termasuklah
deria sentuhan, rasa, hidu dan dengar. Beliau juga melakukan percubaan dan
ekperimentasi yang berterusan bagi mendapatkan hasil yang terbaik adalah satu
proses penghasilan kerja yang sangat baik diamalkan di kalangan pelajar.
Seseorang yang kreatif tidak akan berhenti dari bereksperimentasi bagi
memastikan apa yang dihasilkannya adalah sesuatu yang terbaik. Secara tidak
lansung proses mendidik pelajar supaya tidak mudah berpuas hati dan berputus
asa dalam membuat ekperimentasi akan berupaya membina satu pengalaman yang
berguna ketika menghasilkan karya. Dari segi penerokaan yang dibuat
kepada pelajar bagi membuat penerokaan dan ekplorasi dengan menggunakan
pelbagai bahan dan peralatan yang terdapat di sekeliling kita. Dalam konteks
ini, pendidik dalam bidang pendidikan seni digalakkan untuk membimbing pelajar untuk
menggunakan bahan terpakai yang terdapat di sekeliling mereka dalam proses
menghasilkan karya. Proses ini secara tidak langsung akan membuatkan pelajar
berkenaan akan menjadi lebih peka dan sensitif di samping berupaya menjadi
seorang individu yang mampu untuk menyesuaikan diri dengan keadaan
sekeliling.
Manakala memanipulasi kepada seseorang individu yang mampu bertindak dan menghasilkan sesuatu melalui bahan atau keadaan yang ada merupakan satu proses memanipulasi yang sempurna. Ini bermakna apabila seseorang pelajar mampu menggunakan bahan dan objek yang berada di sekelilingnya untuk menghasilkan satu karya seni maka proses memanipulasi telah pun berlaku. Manakala di dalam proses pembelajaran seni pula, ia mampu menyedarkan pelajar supaya lebih berjimat cermat di samping mengelakan dari melakukan pembaziran penggunaan bahan semasa menghasilkan karya. Melalui aktiviti bermain juga boleh meransang kreativiti individu. Bagi seorang kanak-kanak bermain adalah merupakan satu situasi yang penuh dengan keseronokan dan cabaran. Kreativiti seseorang kanak-kanak akan lebih terangsang melalui aktiviti-aktiviti yang sempurna dan berbentuk akademik. Ini dengan secara tidak langsung akan membantu merangsang proses perkembangan pemikiran dan kreativiti yang sihat.
TEORI KREATIVITI TAYLOR
Calvin W. Taylor ialah
seorang ahli psikologi yang memperkatakan tentang tidak semua manusia
dilahirkan dan dikurniakan dengan bakat yang sama. Beliau percaya bahawa
perkembangan bakat seseorang terlalu berkait rapat dengan cara bagaimana
seorang pendidik berupaya merangsang pemikiran seorang pelajar. Di dalam
teorinya “Multiple Creative Talent”,
beliau menjelaskan bahawa pembentukkan bakat perlulah bersesuaian dengan
aktiviti pembelajaran yang dijalankan di dalam kelas.
Dalam teorinya Taylor
telah menyarankan lima jenis
kreativiti bagi menunjukkan tahap perbezaan proses kreativiti yang berlaku pada
seorang individu dengan individu yang lain. Jenis-jenis kreativiti berkenaan
adalah secara kreativiti bersifat
ekspresif iaitu selalunya berlaku secara rawak dan bebas. Ia boleh
dilihat melalui lukisan-lukisan yang dihasilkan oleh kanak-kanak yang melukis
secara sepontan. Kebanyakan lukisan yang dihasikan oleh kanak-kanak pada
peringkat ini adalah secara bebas. Hasil lukisan itu juga mengikut kemampuan
bersesuaian dengan usia dan perkembangan keadaan fizikal mereka yang belum
stabil. Pada peringkat ini hasil lukisannya adalah dalam bentuk contengan dan
penggunaan garisan yang tidak terkawal. Kreativiti bersifat ekpresif ini adalah
bersifat bebas, kemahiran, keaslian dan kualiti tidak dianggap penting oleh
pelajar semasa proses menghasilkan karya. Kedua iaitu kreativiti melalui penghasilan/teknikal menjelaskan bahawa ianya merujuk
kepada kecekapan dan keupayaan seseorang pelajar dalam menghasilkan karya.
Dalam peringkat ini pendidik perlulah membantu pelajar bagi tujuan
menambahbaikan kemahiran yang sedia pada mereka kepada satu kaedah yang lebih
sistematik dan terancang dengan sempurna. Ketika ini peranan pendidik sangat
penting kerana pelajar memerlukan bimbingan bagi mengenal pasti kaedah dan
pendekatan yang sempurna dan sesuai dalam proses menghasilkan karya yang baik.
Selain itu juga,
beliau menggunakan kreativiti bersifat
inventif iaitu adalah merujuk kepada keupayaan individu mencipta benda
atau objek baru melalui proses ekprimentasi. Pada peringkat ini penekanan utama
adalah faktor-faktor penemuan dan penciptaan yang baru. Ia juga melibatkan
percubaan demi percubaan bagi menghasilkan satu teori, formula dan kesimpulan
terhadap eksprimen yang telah dijalankan oleh individu tersebut. Peranan
pendidik pada peringkat ini adalah memberikan galakkan dan sokongan agar
pelajar tidak mudah putus asa. Keempat ialah melalui kreativiti bersifat inovatif merupakan peringkat yang melibatkan
pengubahsuaian kepada konsep-konsep asas yang sedia ada kepada idea yang baru.
Pada peringkat ini pelajar mula melakukan pengubahsuaian dan pembaharuan
melalui gaya dan teknik mereka sendiri. Pendidik boleh membantu dan membimbing
pelajar untuk mengenalpasti kaedah perlaksanaan yang betul. Di samping itu juga
pelajar telah mula bertindak luar dari kaedah konvensional dan menghasilkan
kaedah alternatif bagi setiap perancangan yang dibuat oleh mereka. Yang
terakhir ialah kreativiti bersifat imaginatif merupakan kreativiti yang paling
tinggi kedudukannya. Pada peringkat ini prinsip-prinsip formal seni
diterjermahkan di dalam bentuk abstrak dan dipermudahkan. Contohnya, imej
figura manusia digambarkan tanpa memberikan perhatian serta penekanan kepada
bentuk asas atau bentuk formal figura tersebut.
No comments:
Post a Comment