Perkembangan artistik kanak-kanak banyak
dipengaruhi oleh persekitaran dan suasana mereka dibesarkan.
Terdapat banyak kajian tentang teori
perkembangan artistik di kalangan kanak-kanak.
Teori Perkembangan Artistik oleh Hurwitz
dan Day.
Hurwitz dan Day (2001) membahagikan
perkembangan artistik kepada 3 peringkat;
Peringkat 1: Peringkat Manipulatif/zaman
awal kanak-kanak (2-5 tahun)
Kanak-kanak tidak mempunyai kawalan pada
pergerakan tangan.
Lukisan tidak realistik-banyak guna
garisan
garisan yang dihasilkan biasanya
berulang-ulang.
Boleh melukis rupa
Pada peringkat ini aktiviti melukis
lebih kepada kepuasan dan keseronokan
melukis/memegang peralatan melukis
adalah mengikut gaya dan cara yang mereka sukai.
Peringkat 2: Membuat Simbol (6-9 Tahun)
Boleh menghasilkan simbol
Kawalan tangan mula seimbang
Persekitaran mempengaruhi lukisan
mereka. Biasanya ia suka melukis objek-objek yang hampir dengan diri/pengalaman
mereka (cth; rumah, kakak, abang, emak, ayah, bilik tidur dll)
Imej yang penting biasanya dilukis lebih
besar (cth; bapa, orang lebih besar daripada latar belakang)
Peringkat 3: Pra-Remaja (10-13 Tahun)
Cuba melukis figura dengan saiz yang
betul (mengikut kadar banding)
Lukisan lebih rasional-pilih warna yang tepat-ada
bayang-bayang-perspektif-lebih realistik.
Wynn Resorts, Limited: Is Casino Gaming Rigged? | DrmCD
ReplyDeleteDoes Wynn Resorts, Limited (NASDAQ:WYNN) own casinos? Read 제주 출장마사지 our in-depth and 광명 출장마사지 complete 진주 출장샵 2020 review 목포 출장안마 of Wynn Resorts, 양주 출장안마 Limited's gambling