Perkataan kurikulum berasal dari perkataan Latin yang merujuk kepada
‘laluan dalam sesuatu pertandingan. Berdasarkan kepada konsep tersebut ,
perkataan kurikulum adalah berkait rapat dengan perkataaan ‘laluan atau
laluan-lauan’. Sehingga awal abad ke 20, kurikulum merujuk kepada kandungan dan
bahan pembelajaran yang berkembang iaitu ‘apa itu persekolahan’. Ahli progresif
dan behaviouris pada lewat abad ke 19 dan abad ke 20 membincangkan
tentang kurikulum dengan memasukkan unsur-unsur seperti kepelbagaian,
keperluan masyarakatan dan strategi-strategi pengajaran.
Frank Bobbit (1918), dalam buku ‘The Curriculum’ menghuraikan kurikulum
sebagai :
i) keseluruhan pengalaman, yang tak terarah dan terarah, terumpu kepada
perkembangan kebolehan individu atau
ii) satu siri latihan pengalaman langsung secara sedar digunakan oleh sekolah
untuk melengkap dan menyempurnakan pendedahannya. Konsep beliau menekankan
kepada pemupukan perkembangan individu melalui segala pengalaman termasuk pengalaman
yang dirancangkan oleh sekolah.
No comments:
Post a Comment