Tuesday 20 December 2011

Kraf Batik


Sejarah Batik
Batik merupakan satu bidang kraftangan yang terkenal di Malaysia. Sejak abad ke 15 Masihi lagi manusia telah menemui kaedah pembuatan batik secara tradisional. Pada masa dahulu, masyarakat Melayu menggunakan ubi kentang sebagai alat pengecap tetapi kini kain batik telah diusahakan dengan menggunakan alat-alat moden. Batik mula diperkenalkan di negara kita khususnya di negeri Kelantan sejak tahun 1910 lagi. Batik berasal dari Indonesia dan terbit dari perkataan Jawa 'tik' yang bermaksud menitik atau menulis titik-titik. Ambatik pula bermaksud melukis, menulis, mewarna atau menitik. Di alam Melayu, sejenis batik yang dipanggil Batik Pelangi telah diperkenalkan sejak tahun 1770-an lagi. Di Malaysia kebanyakan kilang perusahaan batik banyak terdapat di Kelantan dan Terengganu.
Batik berasal dari bahasa Jawa "amba" yang berarti menulis dan "titik". Perkataan  batik merujuk pada  kain dengan corak yang dihasilkan bahan "malam" (wax) yang diaplikasikan ke atas kain, sehingga masuknya bahan pewarna (dye), atau dalam Bahasa Inggrisnya "wax-resist dyeing".  Menurut perjalanan sejarahnya batik berasal dari zaman nenek moyang yang dikenal sejak abad  ke 20  yang ditulis dan dilukis pada daun lontar. Saat itu motif atau pola batik masih didominasi dengan bentuk binatang dan tanaman. Namun dalam sejarah perkembangannya batik mengalami perkembangan, iaitu dari corak-corak lukisan binatang dan tanaman lambat laun beralih pada motif abstrak yang menyerupai awan, relief candi, wayang beber dan sebagainya.
Teknik membatik telah dikenali sejak ribuan tahun yang silam. Tiada keterangan sejarah yang cukup jelas tentang asal usul batik. Ada yang menduga teknik ini berasal dari bangsa Sumeria, kemudian dikembangkan di Jawa setelah dibawa oleh para pedagang India. Saat ini batik bisa ditemukan di banyak negara seperti Indonesia, Malaysia, Thailand, India, Sri Lanka, dan Iran. Selain di Asia, batik juga sangat populer di beberapa negara di benua Afrika. Walaupun demikian, batik  yang sangat terkenal di dunia adalah batik yang berasal dari Indonesia terutamanya dari Jawa.

No comments:

Post a Comment